Alianțele din industria transportului maritim: impactul asupra pieței globale în 2025

Încă de la apariția lor în 1990, alianțele dintre companiile de transport maritim au avut un impact major asupra pieței logistice globale. În trecut, numai alianța 2M, formată din Maersk și MSC, controla 34,2% din întregul comerț mondial. Anunțul de anul trecut conform căruia 2M se va dizolva în 2025 a stârnit în mod firesc adevărate „valuri” în industrie.

Este o practica uzuala al alianțelor maritime ca deciziile uneia să influențeze mișcările celorlalte – și am asistat deja la numeroase știri din partea operatorilor în acest an. În practică, reorganizarea alianțelor va redefini rutele comerciale majore, va crea noi modele de servicii și va influența de la capacitate până la fiabilitatea orarului de transport. Toate acestea vor avea efecte concrete pentru expeditori și importatori.

logistica transport international

Ce înseamnă reorganizarea alianțelor pentru lanțul tău de aprovizionare?

De ce contează alianțele de transportatori

Alianțele între transportatori reprezintă parteneriate operaționale între linii maritime, care le permit să împartă alocatia spatiului la nave, terminale și resurse, creând astfel rețele mai eficiente și mai fiabile. Ideea de bază este că, prin colaborare, acești operatori pot oferi o acoperire mai largă a serviciilor, pot optimiza orarele pentru eficiență și pot menține costurile scăzute fără a-și extinde independent fiecare flotă.

Pe de altă parte, alianțele maritime dețin o putere de piață uriașă pe anumite rute, servicii și tarife.

Deși scopul alianțelor este să ofere coordonare și colaborare între furnizori, liniile rămân în același timp în competiție unele cu altele. Modificările în structura alianțelor înseamnă și schimbări în dinamica competitivă a pieței – ceea ce determină eforturi din partea transportatorilor de a se diferenția de concurenți. Aceasta s-ar putea traduce prin servicii noi, tarife noi sau un accent mai pronunțat pe anumite sectoare.

Noua configurație a alianțelor

Marea schimbare din 2025 este dizolvarea Alianței 2M dintre Maersk și MSC și înființarea Alianței Gemini între Maersk și Hapag-Lloyd. Între timp, apar și alte alianțe noi.

Ce știm până acum

  1. MSC
    MSC își pregătește strategia pentru a opera independent, cu o rețea extinsă de servicii directe port-la-port. Până în februarie 2025, compania va oferi o rețea impresionantă de rute pe coridoarele Asia-Europa, Asia-Mediterana și Asia-America de Nord. Pentru unii retaileri, aceasta este o veste bună, deoarece au acces la peste 1.900 de conexiuni portuare directe, făcând din MSC o alegere atractivă pentru cei care își doresc acoperire largă și servicii directe simple.
  2. Cooperarea Gemini (Maersk și Hapag-Lloyd)
    Într-un exemplu despre cum noile alianțe vor încerca să se diferențieze, această alianță se așteaptă să se concentreze pe îmbunătățirea fiabilității orarului (care în ultimii ani s-a menținut în jurul a 50%). Modelul de tip „hub-and-spoke” are drept scop minimizarea escalei directe în porturi secundare. Deși numărul de „loop-uri” (rute ciclice) al Gemini ar putea fi mai mic comparativ cu alte alianțe, obiectivul este de a atinge o fiabilitate de 90% a serviciilor la timp. Aceasta ar putea face ca Gemini să fie deosebit de atractivă pentru comercianții care prioritizează timpii de tranzit previzibili, atâta vreme cât rețeaua de tip „shuttle” funcționează eficient – chiar dacă asta înseamnă mai puține servicii directe.
  3. Premier Alliance (ONE, Yang Ming, HMM)
    Premier Alliance este un alt jucător important în 2025, oferind o gamă de servicii Asia-Europa și Asia-America de Nord, multe în colaborare cu MSC. Punctul său forte constă în rutele transpacifice și Asia-Europa, și va menține o rețea solidă de servicii prin acorduri de împărțire a navelor cu MSC. Pentru retaileri, aceasta înseamnă acces la servicii deja consacrate pe relația Asia-Europa, consolidate de capacitățile MSC.
  4. Ocean Alliance (CMA CGM, COSCO, Evergreen, OOCL)
    Spre deosebire de noile alianțe, Ocean Alliance rămâne în mare parte neschimbată. Se va concentra în continuare pe rutele Asia-America de Nord și cele transpacifice, cu un accent semnificativ pe aceste coridoare. Comercianții cu o prezență puternică pe piețele nord-americane ar putea alege să rămână fideli acestei alianțe „cu vechime”.

Cum va fi afectată capacitatea de transport?

Unul dintre principalele aspecte pentru retaileri în 2025 va fi modul în care aceste alianțe gestionează capacitatea.

Apariția de nave noi, combinată cu practicele strategice de „blank sailings” (anularea anumitor plecări), va influența cantitatea de spațiu disponibilă pe rutele cheie. În timp ce transportatori precum MSC vor oferi servicii port-la-port, alte alianțe (Gemini și Premier) se vor axa pe mai puține rute, dar mai fiabile.

Rezultatul va fi o variabilitate a disponibilității capacității în funcție de rută, cel puțin pe termen scurt. Conform estimărilor actuale, MSC va fi lider la capitolul oferte de servicii pe rutele Asia-Europa și Asia-Mediterana, în timp ce Ocean Alliance va domina pe relația Asia-America de Nord.

Între timp, Cooperarea Gemini își propune să prioritizeze fiabilitatea serviciilor în detrimentul volumului. Deși acest lucru poate limita numărul de rute (loop-uri) oferite, angajamentul de a menține 90% fiabilitate a orarului poate fi atractiv pentru transporturile cu valoare ridicată sau cu termene stricte. Totuși, este posibil ca acest grad ridicat de predictibilitate să se reflecte în tarife mai mari.

Implicațiile pentru expeditori și importatori

Reorganizarea alianțelor în 2025 aduce atât riscuri, cât și oportunități pentru cei care trimit sau primesc mărfuri. Totuși, creșterea capacității datorită intrării în flotă a unor nave mai noi ar putea atenua o parte din costurile suplimentare, făcând spațiul mai ușor de găsit pe anumite rute.

Ideea principală este că alegerea transportatorului nu va mai fi doar o chestiune simplă de rută și capacitate, ci o decizie strategică, adaptată specificului lanțului de aprovizionare.

  • Diversificarea este esențială: a te baza pe un singur transportator sau pe o singură alianță poate fi riscant, mai ales în contextul reorganizării serviciilor. Posibilitatea de a lucra cu mai mulți transportatori îți poate oferi acces la cele mai bune rute și tarife – ideal, prin intermediul unui partener care să te ajute să faci rezervări din timp, în funcție de nevoile fiecărui transport.
  • Planifică din timp: Pe măsură ce noile rețele de alianțe se implementează, comercianții vor trebui să-și planifice livrările cu mult înainte pentru a-și asigura spațiu și pentru a evita întârzierile. Aceasta ar putea necesita o strategie diversificată, punând accent pe fiabilitate pentru produsele cu valoare ridicată sau cu cerere mare, în timp ce alte mărfuri vor fi rutate pe coridoare cu disponibilitate mare.
  • Alege partenerul potrivit: O colaborare cu un expeditor de marfă care înțelege detaliile și oportunitățile oferite de aceste alianțe te poate ajuta să identifici cele mai potrivite rute și transportatori pentru nevoile tale specifice.

Tabloul general al pieței de transport global în 2025

Pe lângă modificările majore din structura alianțelor, piața transportului global în 2025 este influențată de câțiva factori semnificativi:

  1. Creșterea comerțului electronic
    Pandemia și digitalizarea accelerată au împins tot mai mulți consumatori către cumpărături online, ceea ce a dus la o cerere mai mare de transport de containere. Deși creșterea nu mai este la fel de accentuată ca în anii precedenți, nivelul e-commerce se menține ridicat, influențând rutele maritime și capacitățile portuare.
  2. Reglementări de mediu mai stricte
    Organizația Maritimă Internațională (IMO) a stabilit obiective ambițioase de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, iar până în 2025 multe linii maritime investesc deja în tehnologii mai „verzi” (utilizarea de combustibili cu conținut scăzut de sulf, GNL, propulsie hibridă, etc.). Aceste investiții pot influența costurile de operare și tarifele de transport.
  3. Digitalizarea și inovația
    Adoptarea tehnologiilor digitale (platforme de rezervare online, monitorizare în timp real, soluții de big data și inteligență artificială) continuă să schimbe modul în care operatorii, expeditorii și porturile gestionează transporturile. Această digitalizare facilitează procesele logistice și poate îmbunătăți transparența, reducând în același timp costurile de administrare.
  4. Evoluția volumelor de marfă
    Estimările* pentru 2025 indică faptul că volumul transportului containerizat global va fi în continuare robust, cu o ușoară creștere față de anii anteriori, în pofida provocărilor economice și geopolitice. Asia rămâne motorul principal al comerțului mondial, atât pentru importuri, cât și pentru exporturi, în special datorită producției masive și infrastructurii portuare avansate.

*Notă: Datele estimative pot varia în funcție de surse precum Alphaliner, Drewry, Clarkson Research și instituții financiare internaționale.

Cum te poate ajuta un expeditor de marfă experimentat

Într-o piață în continuă schimbare, cu reconfigurări de alianțe și cerințe tot mai stricte, colaborarea cu un expeditor de marfă cu experiență poate simplifica semnificativ lucrurile. Acesta te poate sprijini în:

  • Planificarea și proiectarea strategiei de transport, inclusiv rezervarea spațiului la momentul potrivit și pe ruta potrivită.
  • Adaptarea rapidă la schimbările din piață și la noile rute sau tarife.
  • Gestionarea riscurilor asociate cu dependența de un singur transportator sau de o singură rută.

Cu o rețea globală de parteneri în transporturi, susținută de experți interni și tehnologie de top, Europrim Shipping te poate ajuta să înțelegi oportunitățile disponibile și să-ți menții lanțul de aprovizionare în mișcare atunci când contează cel mai mult. Dacă vrei să afli cum te vor afecta aceste schimbări ale alianțelor, de ce să nu programezi o discuție cu unul dintre experții noștri în logistică globală?